Jag är en journaliststudent och här lägger jag upp de artiklar jag producerar under studietiden.
fredag 3 december 2010
Vägglöss – skambelagt problem som växer
– Vägglöss är ett väldigt skambelagt ämne. Det är viktigt att det blir en större öppenhet kring ämnet, säger Sven Jeppson på Anticimex.
I Stockholmsområdet har antalet saneringar av vägglöss ökat mer än hundra gånger sedan 1999, från 21 saneringar till nästan 2300 per år. Sven Jeppsson, platschef på Anticimex i Stockholm, säger att vägglöss är något man absolut inte vill skylta med. Ett vanligt sätt att få vägglöss är att man tar med sig dem från en resa utomlands.
– Det är viktigt med mer öppenhet, utbildning och att man på en gång ringer ett saneringsbolag, säger Sven Jeppsson.
Sommaren 2009 var Ingegerd Municio Larsson från Tullinge på en charterresa till Kreta med resebolaget Airtours. Hon vittnar om att många inte vill kännas vid problemet. Hon märkte en morgon hur hon hade fått bett på kroppen. Först trodde hon att det var myggbett men hittade sedan små kryp i sängen. En annan person i hennes grupp var läkare och kunde konstatera att det rörde sig om vägglöss.
– De som jobbade på hotellet ville inte höra talas om det. Enligt dem fanns det absolut inte några vägglöss på hotellet, säger Ingegerd.
Efter många om och men och hot om att sova i receptionen fick de till slut byta rum. Ingegerd berättar att det var många av medresenärerna som också hade blivit bitna. Vissa hade bett över hela kroppen men ingen ville tala om problemet.
– Jag kände mig väldigt utesluten ur gruppen och många tog avstånd från mig, säger Ingegerd.
När jag skriver till Airtours och frågar hur de i allmänhet jobbar med att ta hand om dessa problem, ber VDn för Airtours, Richard Johansson, mig att prata med andra resebolag istället.
Han skriver ett mail som lyder ”Jag förstår, men vi har tyvärr inte tid att hjälpa dig”.
När jag sedan skriver tillbaka och berättar att jag har intervjuat en person som rest med hans bolag och vill ge honom en chans att uttala sig skriver han tillbaka:
”Rent allmänt har vi noterat att det är ett ökande problem, men vi har inte vidtagit några konkreta åtgärder. Mitt allmänna råd är att kunden vänder sig till vår kundtjänst så vi får följa upp saken.”
För att se hur andra resebolag jobbar med problemet ringer jag till Apollo och frågar hur de tar itu med problemet.
– Vi har en kravlista när vi sluter avtal med ett hotell och vi checkar hotellen sedan löpande, säger Pär Kjellin, Sverigechef på Apolloresor. Ibland får vi in klagomål om skadedjur men då är det framför allt kackerlackor. Det viktigaste är ordentlig städning, att komma till ett rum som har skadedjur är inget man ska behöva komma till som hotellgäst.
Han tillägger även att det inte är deras arbetssätt att informera resenärer om att det finns en risk att råka ut för vägglöss i varmare länder.
På Anticimex berättar att det är väldigt många som får problem med vägglöss och tror att orsaken är någon annan.
– Många vet inte om att det är vägglöss de har utan tror att det är myggor eller liknande, säger Sven Jeppsson på Anticimex.
De understryker väldigt tydligt vikten av att folket måste känna till problemet så att det snabbt kan bli åtgärdat.
– Det är inte säkert att den första hotellgästen ens märker av att det finns vägglöss och det kan då spridas utan att ingen gör något åt saken. Då finns risken att de till slut hinner bli riktigt många.
Hos allmänna reklamationsnämnden finns idag elva anmälningar som rör vägglöss. Av dessa är ingen från 2010 och resten utspridda på en tioårsperiod.
1999 hade Anticimex 21 saneringar av vägglöss i Stockholmsområdet. I november i år hade ca 2300 saneringar mot vägglöss utförts under året.
Ville Westman
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
"utan att ingen gör något åt saken" .. dubbelnegation någon?
SvaraRadera"Av dessa är ingen från 2010 och resten utspridda på en tioårsperiod." ... VA?
';..;'